De Hoomark Academy: leren van elkaar

Geplaatst op:

De Hoomark Academy: leren van elkaar


Hoomark is een bedrijf in Hoogeveen dat cadeaupapier en -accessoires voor feestgelegenheden produceert en verkoopt in heel Europa. Het bedrijf bestaat sinds 1977 en er werken ruim 100 mensen. In het hoogseizoen worden er ook nog ongeveer 50  flexwerkers ingehuurd. Sinds 2013 heeft Hoomark een heuse 'Academy', die in september 2013 –het begin van het academisch jaar- officieel is geopend door de directeur (met baret). Maar de kennis wordt niet overgedragen door hoogleraren en zelfs niet door externe trainers. Het zijn de medewerkers zelf die hun kennis delen. Ik spreek Judith Meijer, Manager Personeel & Organisatie bij Hoomark en oprichter van de Academy over dit initiatief.

 

Judith Meijer: “Het begon een paar jaar geleden met ons KIEK programma. KIEK staat voor Kijken In Elkaars Keuken. Medewerkers mochten twee dagen in het laagseizoen meelopen op een andere afdeling. Ze bepaalden zelf welke afdeling. Doelen waren: van elkaar leren, beter leren communiceren en samenwerken. Het programma was succesvol, maar na twee jaar was het wel uitgewerkt. Toen hebben we tegen elkaar gezegd: we willen iets nieuws. Want er zit veel kennis in ons bedrijf, maar die zit vaak in iemands hoofd of op een afdeling. We willen kennis beter delen en borgen.”

 

Na een aantal besprekingen hierover in het managementteam ontwikkelde Judith Meijer het idee om een Academy te starten. Ze werkte dit uit en besprak het voorstel met het managementteam en de afdelingsmanagers. Het idee moest bijdragen aan de strategie van het bedrijf. Hoomark wil vernieuwend en onderscheidend zijn, en daar past een programma van continu verbeteren en leren goed bij.

 

Workshops van collega’s

De Hoomark Academy bestaat uit een tweejarig programma met acht workshops. Onderwerpen zijn bijvoorbeeld ‘Kwaliteit en kwaliteitsbewustzijn’, ‘Van design tot finished product’, maar ook ‘Regio en landenpresentatie’ en ‘Veiligheid, Gezondheid en Welzijn’.  Enkele doelstellingen van de academie zijn: kennis delen, inzicht krijgen in elkaars werkprocessen, wederzijds begrip verhogen en verbeteren van interne en externe dienstverlening.

 

Leidinggevenden bepalen in eerste instantie wie er voor een workshop in aanmerking komen. Voor deze mensen is de workshop verplicht omdat de kennis noodzakelijk is in hun functie. Als er vervolgens nog open plekken zijn, mogen anderen zich ook aanmelden. De workshop ‘Kwaliteit en kwaliteitsbewustzijn’ was voor alle medewerkers verplicht. Judith Meijer: “Mijn ervaring is dat als je iets vrijblijvend aanbiedt, mensen minder snel komen. Ze zijn vaak niet gewend aan leren. Je moet ze uit hun ‘comfort zone’ in de ‘learning zone’ krijgen.”

 

Bijzonder is dat de workshops door de medewerkers van Hoomark zelf worden gegeven. Dat zijn immers mensen die verstand hebben van de inhoud. Maar het zijn geen professionele trainers. Daarom helpt Judith de trainers op gang door vooraf met hen na te denken over wat ze willen overbrengen, welke doelstelling de workshop heeft en welke vorm daar goed bij past, oftewel een maatwerk “train-the-trainer” workshop op individueel niveau.

 

Certificaat

De deelnemer krijgen na afloop een certificaat, ondertekend door de trainer. Van leidinggevenden wordt verwacht dat zij in het werkoverleg terugkomen op de workshop, bespreken wat deelnemers ervan opgestoken hebben, en ook wat ze er als afdeling mee doen. Verder is voor het bedrijf de belangrijkste graadmeter voor succes dat er in de praktijk ook echt iets verandert.

De reacties op de workshops zijn positief. Verder waarderen medewerkers het dat er na de workshops opvolging wordt gegeven aan wat in de workshops is besproken. Het helpt ook mee dat vooraf duidelijk is gecommuniceerd wat het doel van de academie is en wat er van iedereen verwacht werd.

 

Leren van elkaar

Judith Meijer is erg enthousiast over wat de academie tot nu toe heeft opgeleverd en deelt die kennis graag met andere bedrijven. Wilt u meer informatie over de Hoomark Academy, dan kunt u altijd contact met haar opnemen.

 

Karlien Haak 

terug naar nieuwsbrief

Terug naar het overzicht

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!